Tuesday, May 31, 2011

selesai sudah...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim..

Apa khabar semua..Harapnya sihat-sihat belaka..Alhamdulillah saya juga sihat walafiat walaupun mula terkesan dengan musim panas ni..Bila datang je musim panas,saya mula la kena jaga-jaga..Tak boleh kurang minum air,nanti mula la demam..Bila dah demam,semua kerja tak jadi la kan..

Alhamdulillah,saya dah selesai final exam untuk final year..Keputusan exam pun dah keluar..Alhamdulillah,saya syukur sangat,sem terakhir ni boleh buat saya tersenyum lebar..Satu kepuasan buat diri walaupun tak la hebat kalau nak di bandingkan dengan kawan-kawan yang lain..Apa pun saya bersyukur dan bangga dengan diri saya..Tak sia-sia penat lelah saya..Allah bagi apa yang sesuai buat hambaNya..Dia lebih tahu apa yang terbaik buat diri kita,lebih dari apa yang kita tahu..

Tanggal 26 Mei 1989,jam 7.05 pagi,lahirlah seorang bayi perempuan bagi pasangan Halimah Binti Jusof dan Mohd Ludin Bin Awang Ngah..Saya lahir kat rumah je,rumah yang saya tinggal dengan family saya sekarang..Saya gembira sangat sebab saya bukan lahir di hospital macam orang lain..Sebab,hanya saya dan adik-beradik lain je yang lahir di rumah kami tu hehe..Special la kn ;-)..

26 Mei yang lepas adalah tarikh lahirnya saya ke dunia ni..Bermakna genap umur saya 22 tahun..Tua dah rasanya..Amalan tak banyak mana pun lagi..Makin bertambah umur,bermakna makin dekat dengan kubur..Moga kita sama-sama insafi diri..Tahun ni adalah tahun pertama saya tidak exam pada hari lahir saya..3 tahun lepas,selalunya tarikh 26/5 mesti tengah final exam huhu..Dan saya satu-satunya manusia yang lahir pada bulan 5 dalam batch saya!Di kesempatan ini,saya nak ucapkan terima kasih banyak pada roomate saya,Nurul Huda Mostapa yang sudi buat kek yang begitu sedap dan masak laksa lemak..Pastu ajak adik-adik junior sama-sama raikan..Terima kasih juga pada pemberi-pemberi hadiah:Thira,Dayah,Ayu,Tiqah Ali,Aida dan Aqilah..Terima kasih kerana buat saya rasa dihargai ^_^...


Malam 27/5 tu,saya mengikuti jaulah(lawatan) ke Aqabah yang di anjurkan oleh Majlis Mahasiswa Yarmouk(MMY)..Perjalanan memgambil masa 5 jam untuk samapi ke sana..Saja la menghabiskan masa bersama kawan-kawan dan junior-junior..Lepas ni susah dah nak jumpa kan..Nanti ada yang balik Malaysia,pergi bercuti ataupun ada lagi plan-plan lain..Biasala,dah habis exam kan..Boleh la reward balik penat lelah berhempas pulas untuk final exam yang lepas..Apa pun,betulkan niat,belajar kerana ilmu,bukan kerana exam!Saya mengingatkan diri saya,juga peringatan buat anda..

pemandangan di kala senja..sunset!



kejernihan air teluk Aqabah


kami naik glass boat,pergi dekat je dengan kapal besar ni hehe



Selesai sudah 4 tahun pengajian saya di peringkat ijazah sarjana muda..Sekarang sudah layak bergelar Graduan Ijazah Sarjana Muda Shariah,Ekonomi dan Perbankan Islam!!..Secara fizikal,lahiriah, saya sudah layak memegang title itu..Tapi secara mental,batiniahnya,adakah saya benar-benar layak??Persoalan ini selalu bermain dalam benak fikiran saya..Mampukah aku menghadapi cabaran dalam kerjaya nanti?tegarkah aku berhadapan dengan masyarakat Malaysia yang dahagakan ilmu itu??Kadang-kadang rasa nak tinggal je kat Jordan ni,terus belajar dan belajar..Tapi bila difikir-fikir semula,sampai bila aku nak terus berada di sini..Aku perlu pulang ke tanah air,berikan sumbangan pada masyarakat..Martabatkan sistem perbankan Islam di Malaysia..Tanamkan kesedaran dalam masyarakat mengenai bahayanya riba,dosa riba,akibat makan harta riba..Riba,termasuk dosa besar,tapi ramai yang belum tahu mengenainya..Itulah antara tugas kami,graduan ekonomi dan perbankan islam..

Walaupun dah habis belajar,suka saya ingatkan diri saya,juga anda semua,belajar itu tiada had umur..Pelajaran itu bermula dari lahirnya kita ke dunia hinggalah hembusan nafas terakhir.Jadi,walaupun dah habis exam,still kena study lagi kan..Banyak lagi yang kena explore..Masa yang ada ni,gunakan sebaiknya..Dan pastinya kena la search lubang-lubang kerja yang kosong hehe..

InsyaAllah,majlis konvo kami pada 8 Jun ni..Bermula 3/7 pula kami akan mula praktikal di Bank Islam Jordan..Berdebar rasa nak kerja dengan orang Arab ni,tapi kalau tak cuba,tak tahu kan..Praktikal kami sebulan je,dr 3-31 Julai 2011..Dan akan pulang ke Malaysia pada Ogos 2011..InsyaAllah..Doakan kami ya,moga dipermudahkan segalanya..Amiin Ya Rabb!




No comments:

Post a Comment