Friday, June 10, 2011

Selangkah menuju ke alam yang baru...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim...

8 Jun 2011 merupakan hari bersejarah buat saya dan teman-teman yang lain..Hari ini merupakan Hari Graduasi kami..Walaupun tanpa keluarga tercinta di sisi meraikan kejayaan ini dengan penuh kegembiraan,namun saya masih mempunyai sahabat-sahabat,kakak-kakak dan adik-adik yang meraikan hari istimewa kami ini.


26 Mei 2011 yang merupakan hari ulang tahun kelahiran saya,kami beramai-ramai ke jami'ah(universiti) bagi membeli jubah untuk hari konvokesyen kami..Bermula tahun lepas, pihak jamiah mewajibkan pembelian jubah konvo dengan harga JOD20 bagi sesiapa yang ingin mengambil bahagian dalam majlis konvokesyen universiti..Bagi pelajar kuliah syariah,jubah kami berwarna hitam dengan line berwarna hijau..


Pada mulanya saya kurang ada 'rasa' nak berkonvo..Tapi sehari sebelum konvo,baru la terasa aura konvo tu..Tambahan pula 2 hari berturut-turut sebelum konvo, saya berulang-alik ke jamiah menguruskan urusan dokumen tamat belajar..Juga melihat sahabat dari kuliah adab yang bergraduasi 2 hari sebelum kami,pelajar kuliah syariah..Sehari sebelum majlis konvokesyen,baru datang aura konvo tu..Mula mencuba jubah konvo yang besar tak agak tu..Pada mulanya rasa malas nak alter,tapi bila pakai besar sangat sampai boleh masuk 2 orang lagi,macam tak best pulak..Jadi saya pun ambil keputusan untuk alter jubah tu kat rumah mak cik arab(tukang jahit) berdekatan..Bila dah dapat saiz yang sepatutnya,baru rasa semangat nak pakai..Lepas tu nak pilih baju pulak 1 hal..Akhirnya ambil je salah satu baju..Tak payah pening-pening fikir,pakai je baju ape pun,asalkan menutup aurat dan sesuai dengan majlis..


Dan pagi 8 Jun tu,kami jalan beramai-ramai menuju ke gym khalid al-walid,tempat berlangsungnya majlis konvokesyen kami juga tempat saya berlatih netball hehe..Jam 9.00 pagi kami tiba di dewan,orang dah ramai,tapi sebab kami yang nak berkonvo,so tak jadi masalah la nak masuk..Memang ada pintu masuk khas buat khirrijin..Setiap kali majlis,hanya melibatkan 2 kuliah..Kami pelajar kuliah syariah akan bergabung dengan pelajar kuliah tarbiyah riadhiyyah..Majilis bermula jam 10 pagi,dan berakhir pada jam 10.30 pagi..Setengah jam je majlis,hebat kan??hehe..Macam tu la majlis konvo cara orang arab..Simple dan pantas..Buat benda yang wajib je..






suasana dalam gym


Bermula dengan kehadiran naib presiden dan pensyarah-pensyarah kemudian nyanyian lagu kenegaraan jordan dan lagu universiti..Kemudian diteruskan lagi dengan ucapan wakil pelajar..Sayu hati bila melihat wajah doktor-doktor yang pernah mencurahkan ilmu padaku..Menitis juga empangan air mata bila memikirkan,bila lagi aku dapat bersua muka dengan mereka-mereka yang berhati mulia ini..Moga Allah merahmati mereka,memberi keberkatan dalam hidup mereka..


Kini,aku sudahpun bergelar graduan shariah,ekonomi dan perbankan islam..Berdebar rasanya apabila memegang title ini..Bermakna ada tugasan dan misi yang lebih besar selepas  ini..Perasaan juga bercampur-baur..Gembira,sedih dan macam-macam lagi la..


Peringatan buat diri sendiri,menggenggam segulung ijazah bukanlah bermakna tamat sudah tempoh belajar..Masih banyak ilmu Allah yang belum diteroka..Dah grad pun still kena study lagi..Apa yang penting,istiqamah..


Selepas ini,bermacam-macam perancangan telah disusun..Apa-apa pun,kita perlu la merancang kan,baru la nampak tersusun..Apa nak jadi kemudian hari,tu lain cerita la kan..Allah itu kan sebaik-baik perancang..Dia lebih tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNya..

Apapun,alf mabrook buat sahabat-sahabat yang sama-sama dah berpenat lelah bagi mendapatkan segulung ijazah buat jadi kebanggaan keluarga..Ini hanyalah permulaan bagi menempuhi kehidupan sebenar..Masih banyak yang perlu kita tempuhi selepas ini..Buat adik-adik,teruskan perjuangan anda,jangan pernah lelah berusaha,kerana kejayaan itu akan rasa teramat manis apabila mengenangkan susah payah kita untuk mendapatkannya..


Terima kasih tak terhingga buat semua yang hadir meraikan kami..Tak lupa pada geng-geng netball,kak nisa,kak tenten,kak aisyah,sarah dan aqilah yang datang meraikan saya hehe..Moga kejayaan juga buat kalian nanti..All the best untuk semua..Selangkah menuju ke alam yang baru....




2 comments:

  1. Selamat mengharungi ujian yang mendatang...!!!..^_^

    ReplyDelete
  2. Thanks Fadh!Selamat masuk fasal soifi!hehe

    ReplyDelete